[ Pobierz całość w formacie PDF ]
trzymałości, ale przeciwnie obniżają zewnictwa jest ogromne, zwłaszcza w ta-
odporność na zmęczenie. Podstawą dłu- kim sporcie, jak szermierka. Trener musi
gofalowych i stałych osiągnięć jest... pamiętać i przekazywać to młodocia-
umiarkowanie w treningu. nym zawodnikom że rozumienie isto-
ty ćwiczeń, poprawne nazewnictwo są
4 niezmiernie ważne nie tylko w toku za-
Sharkey B. J.: Coaches Guide to Psychology.
prawy, ale i w walce.
Champain 1986. Human Kinetics Puvlishers.
Wybrane zagadnienia pracy trenera we wstpnym etapie szkolenia (II) 61
Skuteczność uczenia się, działania omawianie planu szkoleniowego,
i walki w zawodach zależą w dużym stop- programu zgrupowania, lekcji;
niu od wybiórczości, trafności i szybkości analizę zawodów.
postrzegania, co ułatwia szybkość decy- Na koniec trzeba podkreślić znaczenie
zji. A postrzegamy naprawdę (na po- i konieczność stałego podnoszenia kwa-
ziomie znaczeniowo-czynnościowym) lifikacji zawodowych trenera, śledzenie
tylko to, co znamy, rozumiemy i potra- przemian zachodzących w danej dzie-
fimy nazwać. Zlepe naśladowanie ru- dzinie sportu, korzystanie z dorobku
chów, bez stosowania nazewnictwa, bez nauki i różnych rodzajów wiedzy (nie-
rozumienia istoty i celów ruchów, to raz pozornie bardzo odległych od działal-
zamienianie procesu pedagogicznego, ności sportowej). Konieczna jest też pil-
jakim powinien być trening, w tresurę. na obserwacja zawodów, analiza procesu
wiczenia ściśle naśladowcze, bez słów treningu, rozmowy z innymi trenerami
i objaśnień utrudniają poznanie taktyki oraz szczególnie ważne czytanie fa-
i nabywanie umiejętności taktycznych, chowego piśmiennictwa. Czytanie jest
a jak nader trafnie zauważył Konfu- pracą twórczą; czytając coś z dużym sku-
cjusz: poznanie waSciwej nazwy rze- pieniem uwagi nieraz czujemy, jak potok
czy jest pocztkiem mdroSci . nowych myśli napływa nam do głowy.
Ważnym zadaniem trenera w toku I tak doszliśmy do końca tego dwuczę-
szkolenia, a zwłaszcza oddziaływania ściowego opracowania na temat wstępne-
wychowawczego, jest kształtowanie go etapu szkolenia. Sądzę, że ważność
samodzielności i niezależnej postawy zagadnienia usprawiedliwia jego roz-
młodego ucznia. miary. Flavius Gratianus Augustus
Samodzielność zawodnika kształtuje (IV wiek) w jednym ze swych edyktów
się przede wszystkim poprzez: nakazał: prawo boskie i cesarskie za-
racjonalny, intelektualny trening, brania wszelkiej herezji i powinny one
oparty na wzorcu wiedzy (teoria, na- zgin na zawsze . Obawiam się, że nie-
zewnictwo, objaśnienia słowne, lo- które z moich stwierdzeń, spostrzeżeń czy
giczny tok ćwiczeń, zainteresowanie wskazówek dla niektórych trenerów mogą
wynikami dziecka w szkole); się wydać herezją ale pocieszam się
czynny, świadomy współudział dziec- tym, mam nadzieję (ba, mam pewność),
ka w procesie zaprawy (ćwiczenia że zostaną uznane za słuszne i znajdą
w dwójkach, praca samodzielna, zastosowanie w procesie zaprawy, przy-
stawianie zadań, samoanaliza za- czyniając się do wysokich osiągnięć
wodnika); obecnie początkujących zawodników.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]