[ Pobierz całość w formacie PDF ]

czasie musi przeczytać wiele lektur, może mieć dużą korzyść z
posługiwania się takim zestawem. Sposób jego użytkowania już
omówiono w rozdziale X. Jest to czytanie tekstu (śledzenie go
wzro-
kiem) z jednoczesnym przesłuchiwaniem taśmy, która podaje ten sam
tekst do uszu (np. za pomocą walkmana).
To jednoczesne śledzenie wzrokiem i słuchanie tekstu przyśpiesza
naukę czytania i stanowi formę ćwiczeń terapeutycznych. Należy
dodać, że tekst nagrany do słuchania wraz z czytaniem musi być
czytany wolno i wyraznie, aby dziecko mające trudności mogto za nim
nadążać.
wiczenia takie prowadzimy często, lecz krótko. Nagrania mogą
przygotować sami rodzice lub starsze rodzeństwo. wiczenia za
pomocą zestawu "książka-taśma" są wskazane dla wszystkich uczniów
bez względu na wiek.
Polskie Towarzystwo Dysleksji podjęło próby gromadzenia taśm z
lekturami szkolnymi i udostępniania ich dzieciom i młodzieży
dyslekty-
cznej (dotąd wypożyczanych gtównie osobom niewidomym). Kasety
te, zawierające najciekawsze książki dla dzieci i mtodzieży,
pomoglyby
dzieciom dyslektycznym nie tylko poznać lektury, utrrymać kontakt
z
książką, ale w wielu wypadkach poznać barierę trudności w czytaniu.
Starsi uczniowie, również ci, przygotowujący się do matury, powinni
88
ich również słuchać w stanie odprężenia z wyeliminowaniem wszy-
stkich środków zakłócających (najlepiej z zamkniętymi oczami).W
takim wypadku tekst książki czytany jest w normalnym szybkim
tempie.
11. Czy w przypadku dysleksji nabytej i rozwojowej stosuje się
takie
same formy erapii?
Tak. W obu przypadkach terapia musi być systematyczna i długo-
trwata (kilkuletnia), co jednak szczególnie dotyczy dzieci z
dysleksją i
dysortografią nabytą oraz dysortografią rozwojową o ograniczonej
etiologii (mikrouszkodzenia centralnego układu nerwowego).
118  119
12. Od czego zależą postępy w terapii?
Od wielu czynników, a więc 1)od poziomu inteligencji - dziecko
bardziej inteligentne potrafi znalezć wiele sposobów na poradzenie
sobie ze swoimi trudnościami. Znajduje mnemotechniczne sposoby
utrwalenia pisowni: np. hak napisze przez samo 'h', bo litera ta
wygląda 'haczykowato'; 2) od wieku dziecka - im młodsze, tym
szybsze i większe postępy; 3) od zakresu zaburzeń - im mniejszy
zakres, tym lepsze rokowanie (np. zaburzenia wyłącznie w zakresie
funkcji wzrokowych łatwiej wyeliminować niż gdyby występowaly
jednocześnie z zaburzeniami funkcji słuchowych); 4) od stopnia
gtębokości zaburzeń - im gtębsze, tym trudniej o efekty terapii.
Wskaznikiem stopnia zaburzeń obliczanym podczas badań diagnosty-
cznych jest Wskaznik Fragmentarycznego Deficytu Rozwojowego
(wfdr). Wskaznik od 0,20 - 0,29 rokuje szybszy postęp w terapii
zaburzonej funkcji niż wskaznik o wartości 0,30 i powyżej, który
świadczy o gtębszym zaburzeniu badanej funkcji; 5) od stanu
psychi-
cznego dziecka - jeżeli dysleksji towarzyszą dodatkowe zaburzenia,
np. neurodynamiczne (nadpobudliwość psychomotoryczna i związa-
ne z nią zaburzenia koncentracji uwagi), wówczas postępy w terapii
są powolne, a rezuftaty terapii mato trvvate; 6) od wspótpracy z
rodzicami - im bardziej konsekwentne i systematyczne jest
współdzia-
łanie rodziców z terapeutą, tym szybsze i większe osiągnięcia; 7) od
wspótpracy ze szkotą - im nauczyciel lepiej rozumie trudności
dziecka
i problem dysleksji, im lepiej potrafi włączyć dziecko w
oddziaływania
terapeutyczne proponowane mu zarówno w ramach programu reali-
zowanego na lekcjach, jak i do wykonania w domu przy współpracy z
rodzicami - im bardziej nauczyciel potrafi zindywidualizować
pracę z
dzieckiem i wymagania wobec niego, tym więcej może ono ze szkoły
wynieść. Dzięki wspótpracy, oddziaiywania nauczyciela, rodziców i
terapeuty będą się uzupełniać i wzmacniać, a ich efekty będą szybsze
i lepsze.
13. Jacy specjaliści potrzebni są w przebiegu terapii?
89
Program terapeutyczny, w oparciu o diagnozę psychologiczną i [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • razem.keep.pl