[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Najświętszej Panny do świątyni, aby się oczyścić.
A JEDNAK czytamy w Ewangelii3): Gdy się wypełniły dni oczyszczenia Maryi
według Zakonu Mojżeszowego .
WYKAAD. Skoro z Chrystusa na Matkę spłynęła pełnia łaski, to wypadało, aby Matka
upodobniła się do Syna pod względem pokory, bo jak pisze Apostoł Jakub4): Bóg
pokornym łaskę daje . Chrystus, aby dać przykład pokory i posłuszeństwa,
169
potwierdzić Zakon oraz nie dawać żydom okazji do oszczerstw, zechciał poddać się
obrzezaniu oraz innym ciężarom nałożonym przez Zakon, choć nie był obowiązany
stosować się do jego przepisów. Podobnie i Jego Matka chciała wypełnić przepisy
Zakonu nie będąc do tego obowiązana.
Ad 1. Chociaż w Najświętszej Pannie nie było nic nieczystego, chciała ona jednak
zachować przepis nakazujący oczyszczenie, nie ze względu na własną potrzebę, lecz z
powodu nakazu Zakonu. Znamienne są przeto słowa Ewangelisty, iż dni Jej
oczyszczenia zostały wypełnione według Zakonu Mojżeszowego 5), sama osobiście
nie potrzebowała bowiem oczyszczenia.
Ad 2. Nie na próżno Mojżesz tak sformułował ten przepis, żeby wykluczyć u Matki
Boskiej wszelką nieczystość. Poród Jej nie był poprzedzony przyjęciem nasienia .
Nakaz jej nie dotyczył, lecz, jak wiemy6), zachowała ten przepis z własnej woli.
Ad 3. Misteria Starego Zakonu nie oczyszczały z brudu grzechu, lecz były symbolem
tego oczyszczenia, które miało się dokonać przez łaskę. Oczyszczały one w jakiś
sposób zewnętrzny, uwalniając od zanieczyszczenia płynącego z niezgodności z
Zakonem, o czym była mowa w II części Sumy7). Najświętsza Panna nie była
obarczona żadnym z tych dwu rodzajów nieczystości, oczyszczenia przeto nie
potrzebowała.
170
ODNOZNIKI DO TEKSTU
Q. 16, 1: 1) Symb. 2) I. 30, 4. 3) Fil. 2, 6-7. 4) q. 2, 5, q. 5, 1. 5) q. 2, 10. 6) q. 2, 3; 6.
7) I. q. 39, 4.
Q. 16, 2: 1) Mądr 14, 21. 2) Ps 80, 10. 3) Rzym 9, 5. 4) I. 1. 39. 4. 5) WYKAAD.
Q. 16, 3: 1) 83QQ, q. 36. 2) 4 De fide orth. 11. 3) Eccl. Hier. 3. 4) 1 Retract. 19. 5) art.
2. 6) 3 De fide orth. 11; 17. 7) por. A JEDNAK.
Q. 16, 4: 1) 3 De flde orth. 4. 2) Anat. 12 por. act. concil. Ephes., part. 1, cap. 29. 3)
Epist. Cyril. et Synod, ad Nestor., anat. 4. 4) 1 De Trin. 11. 5) Ibid. 13. 6) Act., part.
3c. 10, serm. 2 Theodoreti Ancyr.
Q. 16, 5: 1) 3 De flde orth. 6. 2) Ibid. 4. 3) Ep. 124, al 97, c. 7. 4) I. q. 39, 5. 5) q. 2, 1
ad 3.
Q. 16, 6: 1) Mai 3, 6. 2) Jan, 1, 14. 3) Ad Epictet., cont. nawet., n. 8. 4) art. 1. 5) Ibid.
6) WYKAAD, 7) Ps 89, 1.
Q. 16, 7: 1) Rzym 1, 2-3. 2) 1 De Trin. 13. 3) Ep. 101, al. orat. 50. 4) 3 De fide orth.,
2. 5) art. 8; 9. 6) q. 2, 2; 3. 7) Lomb. 8) WYKAAD.
Q. 16, 8: 1) Append. Opp. Aug., Serm. 12 de Nativ., al. de Temp. 13, c. 2. 2) art. 5. 3)
De Trin. 4) Gloss. Ord. In Osec, c. 2, v. 16. 5) 3 De fide orth., 4. 6) Op. cit., 1. 4 c, 5.
Q. 16, 9: 1) Super Joan., tract. 105, ad c. 17, 5. 2) Hebr 13, 8. 3) art. 7 ad 4.
Q. 16, 10: 1) art. 8. 2) 5 Metaphys. 3) art. 8. 4) WYKAAD
Q. 16, 11: 1) Iz 43, 25. 2) Mt 9, 6. 3) art. 10. 4) por. Caten. Aur., in Mc 2, 10.
Q. 16, 12: 1) Filip 2, 7. 2) De duabus naturis, c. 4. 3) q. 2, 6; q. 4, 2. 4) art. 10; 1. 5)
WYKAAD.
Q. 17, 1: 1) 1 de Trin., 7. 2) Enchirid., 45. 3) Jan 10, 30. 4) 3 Physic. 3, n. 1. 5)
Praedicabil., c. de Different. 6) de Duabus naturis (de Unit). 7) I, q. 29, 4 ad 1; q. 40, 1
A JEDNAK; q. 50, 2 ad 3; q. 75, 5 ad 4. 8) por. q. 2, 6. 9) q. 2, 2. 10) Contra
Felicianum, c. 11 (inter opp. Aug.) 11) Ep. 101 ad Chelid., 1, al. Orat. 50. 12) 5
Metaphys.
Q. 17, 2: 1) 3 De fide orth., 13. 2) q. 2, 6. 3) I 39, 1. Ad 3; q. 75, 5 ad 4.
Q. 18, 1: 1) 3 De fide orth. 14. 2) 2 Aristot., Topie, 1, n. 8. 3) Ak. 22, 42. 4) 2 De fide,
ad Grat. 7; al. 3, n. 53. 5) Comment. 1. 10, ad 1. c. 6) 3 de Anima, 9, n. 3. 7) Conc.
Constant. 3, act. 4. 8) ibid., act. 18. 9) q. 4, 2, arg. 2; q. 5; q. 9, 1. 10) I 79, 1 ad 2; q.
80, 2. 11) I 19, 1. 12) Pil 2, 13. 13) I 105, 4; q. 106, 2; q. 111, 2. 14) Ps. 39, 9. 15)
Contra Maximin., 2, 2. 16) 1 Politic. 2, n. 4. 17) 1-2, 10. 1; 2.
Q. 18, 2: 1) 3 de Anima, 9, n. 3. 2) 12 de Trin. 12, 13. 3) 1 De peccat. Merit. et
Remiss. 32. 4) Jan 3, 14. 5) art. 2 ad 3. 6) 2 De fide, ad Grat., 7; al. 3. n. 53. 7) 1-2, 23,
1; q. 25, 1. 8) q. 4. 2, arg. 2; q. 5, 9; q. 9, 1. 9) 1 Etnie. 13, n. 15 i nast. 10) arg. 1.
Q. 18, 3: 1) 2 De fide orth. 22. 2) art. 1 ad 3. 3) 1-2, q. 8, 2; 3. 4) WYKAAD. 5) I 79,
8.
Q. 18, 4: 1) 3 De fide orth. 14. 2) Ethic. n. 17. 3) q. 15, 1; 2. 4) Iz 7, 15. 5) art. 3. 6) 3
Ethic 2 n. 9. 7) I 83, 3 por. 1-2, q. 13, 1. 8) Lec. cit. 9) Ef 1, 4. 10) 3 Ethlc. 3 n. 19.
Q. 18, 5: 1) Ps 39, 9. 2) Ef 3, 19. 3) g Ethlc. 4 n. 1. 4) 13 de Trin. 5. 5) Contra
Maximinum, c. 20. 6) a. 3; 3. 7) q. 13, 3 ad 1; q. 14, i ad 3. 8) Mt 26, 39.
171
Q. 18, 6: 1) 5 Physic. 5 n. 3 i nst. 2) De Incarnat. et Cont. Arianos, n. 21. 3) Gal 5, 17.
4) Iz 53, 7. 5) Ak 22, 43. 6) Constantin. 3, act. 18. 7) 3 De fide orth. 15, 18, 19. 8)
ibid., 1. 2, c. 15; 1. 3 c. 18; 23.
Q. 19, 1: 1) 2 de Div. Nom. 2) q. 2, 6, arg. 4; q. 7, 1 ad 3; q. 8, 1 ad 1; q. 18, 1 ad 3. 3)
1 Metaphys. 1, n. 6. 4) q. 17, 2. 5) 2 ad Gratianum Imperatorem. 6) q. 18, 1. 7) Hebr 1,
3. 8) 3 Constantinop. act. 10. 9) Epistoła ad Plavianum (Ep. 28, al. 10, c. 4). 10) Act.
18. 11) Epistoła ad Cajum (ep. 4). 12) 2 de Div. Nom. 13) WYKAAD. 14) ibid. 15)
ibid.
Q. 19, 2: 1) 3 De fide orth. 15 i nst. 2) 1 Ethic. 13 n, 15 i nst. 3) art. 1. 4) q. 18, 5. 5)
WYKAAD. 6) ibid. 7) ibid.
Q. 19, 3: 1) Epistoła ad Dioscurum (ep. 118, 3). 2) Jan 14, 21. 3) Filip 2, 8-9. 4) 8
Physic. 5, n. 7. 5) l Kor 4, 7. 6) q. 15, 10. 7) WYKAAD. 8) Rzym. 8, 11.
Q. 19, 4: 1) Ez 18, 20. 2) por. Jan 1, 16. 3) Ez 14, 20. 4) Rzym 4, 4. 5) Rzym 5, 18. 6)
q. 8, 1; 5. 7) Gal. 3, 27.
Q. 20, 1: 1) de Ecclesiat. Dogmat., c. 4 (inter Opp. Aug.). 2) q. 16, 8. 3) 3 De fide orth.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]