[ Pobierz całość w formacie PDF ]
jak niesławne Zielone Berety z Johnem Waynem. Jednak powinniśmy zawsze pamiętać, że zwięzła,
realistyczna prezentacja absurdów wojny w filmie The Hurt Locker zaciemnia, a tym samym
ułatwia zaakceptowanie faktu, że jego bohaterowie robią dokładnie to samo, co Zielone Berety.
Przez swoją niewidzialność ideologia jest tu obecna bardziej niż dotąd: jesteśmy tam, z naszymi
żołnierzami, identyfikując się z ich lękami i udrękami, zamiast pytać, co oni w ogóle robią na
wojnie.
przeł. Agata Tomaszewska
Tekst ukazał się w magazynie In These Times .
*Slavoj %7ńi~ek (1949) słoweński filozof, socjolog i krytyk kultury. Jedna z najważniejszych
postaci współczesnej sceny teoretycznej i jeden z najbardziej znanych intelektualistów na świecie.
Zasłynął jako efektowny i oryginalny komentator myśli francuskiego psychoanalityka Jacquesa
Lacana. Opublikował m.in.The Sublime Object of Ideology (1989) [polskie wydanie: Wzniosły
obiekt ideologii, Wrocław 2001], The Plague of Fantasies (1997) [polskie wydanie: PPrzekleństwo
fantazji, Wrocław 2001], The Ticklish Subject. The Absent Centre of Political Ontology (1999), The
Parallax View (2006). Pod szyldem Krytyki Politycznej ukazały się: Rewolucja u bram (Kraków
2006, 2007), Lacrimae rerum. Kieślowski, Hitchcock, Tarkowski, Lynch (Kraków 2007, Warszawa
2007), Lacan. Przewodnik Krytyki Politycznej (Warszawa 2007), W obronie przegranych
spraw (Warszawa 2008), Kruchy absolut (Warszawa 2009).
[ Pobierz całość w formacie PDF ]