[ Pobierz całość w formacie PDF ]
szawa.
Wiloch T. (1977) System szkolny. PWN, Warszawa.
Woods P. (1990) Teacher skills and strategies. Falmer Press, London.
Wragg E C. (1982) A review of research in teacher educa-tion. NFER-Nelson,
Windsor.
Wroczyński R. (1974) O zastosowaniach pedagogiki i użyteczności zawodu
pedagoga. Rocznik Pedagogiczny", vol. 1. Ossolineum, Wrocław.
Zelditch M. (1971) Intelligible comparisons. I. Vallier (red.) Comparatiue met-
hods in sociology: essays on trends and applications. University of California
Press, Berkeley.
SPIS TREZCI
Wstęp
Część I. TEORETYCZNO-METODOLOGICZNE KONCEPCJE
PEDAGOGIKI PORÓWNAWCZEJ 5
Podstawowe kierunki uprawiania pedagogiki porównawczej ... 6
Uniwersalizacja polityki oświatowej 6
Rozumienie działania oświaty 9
Badania interdyscyplinarne 20
Metoda problemowa 26
Wspomaganie polityki oświatowej 30
Wykorzystywanie metodologii nauk społecznych 34
Podsumowanie 37
Dorobek polskiej pedagogiki porównawczej 41
Uwarunkowania rozwoju 41
Polskie studia porównawcze 47
Przedmiot pedagogiki porównawczej 55
Status pedagogiki porównawczej 55
Teoria naukowa w badaniach porównawczych 59
Związek pedagogiki porównawczej z polityką oświatową . . 64
Część II. BADANIA W PEDAGOGICE PORÓWNAWCZEJ 67
Normatywne standardy badania porównawczego 68
Konceptualizacja badań 68
Przedmiot badań 69
Narzędzia badań 70
Dobór próby 72
Praca w terenie 73
Analiza i interpretacja danych 74
Badania osiągnięć szkolnych 78
Badania IEA 81
Pomiar osiągnięć szkolnych 85
Problemy porównywalności w badaniach IEA 86
Wybrane wnioski z badań IEA 88
Ogólna ocena wartości badań IEA 90
Badania nad edukacjÄ… nauczycieli w krajach UE 92
Sytuacja społeczno-zawodowa nauczycieli 92
Ustalanie limitu zatrudnianych nauczycieli 92
Kwalifikacje a praca zawodowa 93
Pracodawcy nauczycieli 94
Zatrudnianie na próbę 95
Obciążenia dydaktyczne 96
Obciążenia pozadydaktyczne 97
Status nauczycieli 98
Zarobki nauczycieli 99
Ubezpieczenia społeczne (emerytury, renty) 101
Zwolnienia i rezygnacje 102
Kształcenie wstępne nauczycieli 104
Organizacja kształcenia wstępnego 105
Placówki wstępnego kształcenia nauczycieli 105
Czas trwania studiów nauczycielskich 106
Wymagania dotyczÄ…ce selekcji na studia 108
Treści kształcenia wstępnego 110
Przygotowanie praktyczne nauczycieli 111
Doskonalenie nauczycieli 112
Ustalanie polityki w sprawach doskonalenia 112
Programy doskonalenia 114
Treści doskonalenia 114
Część III. INFRASTRUKTURA NAUKOWO-BADAWCZA
PEDAGOGIKI PORÓWNAWCZEJ 115
Ośrodki informacji naukowej 115
Ośrodki dokumentacji 117
Dokumentacja na temat globalnych problemów oświaty 118
Inne wybrane zródła dokumentacji 123
Ośrodki statystyki porównawczej 125
Stowarzyszenia pedagogiki porównawczej 127
Wybrane ośrodki badawcze 130
Załącznik. RADY I SUGESTIE DLA WYKAADOWCY ... 133
Zadania testowe 133
Rozwiązanie zadań 145
Wzorcowy test (z podkreślonymi odpowiedziami) 146
Sugestie na temat sposobu oceny 147
Pytania (zadania) do egzaminu ustnego 148
Literatuta cytowana 156
[ Pobierz całość w formacie PDF ]