[ Pobierz całość w formacie PDF ]

krzy\ówka mechanizmu zegarowego z nawałnicą.
Sekta kieruje równie\ organizacją pracy. Ona tylko kreśli plany i sprawdza ich
realizację. Wszystko zamyka w nakreślonych przez się ra-
248
mach, decydując o całości i o szczególe wszelkich dziedzin przemysłu. Wszystkim
rządzą normy sztywne i precyzyjne jak tryby w maszynie. Nie dopuszcza się do
trwonienia energii, zasiewa się odłogi, wykorzystuje odpadki. Nawet odpoczynek
powinien być produktywny. Zabawy, marsze, ćwiczenia wzmacniając mięśnie
rozwijają zarazem ducha zespołowośd. I tak wśród uciechy rośnie siła, nie mówiąc
o uległości.
Wszędzie dochodzi do celniejszego, bardziej precyzyjnego kierowania wysiłkami,
dzięki czemu okazują się one znacznie skuteczniejsze. Nie pomija się tu \adnej
dziedziny. Przy tych poczynaniach fanatyków przekłada się nad specjalistów,
których w miarę mo\liwości podporządkowuje się tym pierwszym. Wychodzi się z
zało\enia, \e tylko nieświadomi, a bez reszty oddani zdobędą się na determinację
konieczną do przezwycię\enia trudności, przed którymi skapitulowałby
specjalista, za bardzo przejmujący się problemami technicznymi i nie tak
zaanga\owany w samej sprawie. Wiedza musi ustępować wobec zapału, niekiedy
grzeszącego zuchwalstwem, lecz pełnego rozmachu i zdecydowanego na wszystko.
Zdarza się, \e dzięki tym brutalnym metodom rewolucjoniści wspierani przez
fortunę dokonują dzieła, na które kunktatorzy i rutyniarze nigdy by się nie
zdobyli. Tak więc ogólne rozprzę\enie, zaniedbania, marnotrawstwo zanikają, w
miarę jak sekta ujmuje społeczeństwo w karby swojej dyscypliny. Cały byt
narodowy podlega całkowitej odmianie.
Albowiem sekta dą\y do tego, aby roztoczyć swą władzę nad całym bytem
społecznym. Obalona zostaje przegroda między \yciem prywatnym a publicznym.
Ka\dy nale\y bez reszty do sekty i nadaremnie szuka przed nią jakiegoś azylu.
Musi dochowywać jej wierności nawet w chwilach odpoczynku, w ka\dym najbłahszym
słowie, w gestach miłości. Bez względu na to, czy ktoś prze-
249
bywa w gronie rod/innym, przy stole czy w łó\ku  sekta nie spuszcza go z oka.
Jest wszechobecna, człowiek nie mo\e bowiem zaufać ani przyjacielowi, ani \onie,
ani bliskim. Syn wydaje ojca. Miłość do sekty pochłania wszelkie inne uczucia,
wszelkie inne względy. Jedna jedyna powinność, która mo\e nakazać zbrodnię lub z
niej rozgrzeszyć, zastępuje obecnie wszelkie obowiązki, dzielące dotychczas
między siebie ludzkie serce.
PRZECIWKO WARTOZCIOM UNIWERSALNYM
Podobnie sekta dyktuje tematy sztuce, chcąc ją skłonić do wychwalania swoich
poczynań. Narzuca jej te\ styl, który powinien przemawiać do wszystkich, nie zaś
w trosce o doskonałość zwracać się do wybrańców. Z drugiej strony badania
naukowe ogranicza się do dziedzin, których postęp sprzyja realizacji nowych
celów, wytkniętych przez sektę. Dziedziny wa\ne z punktu widzenia przyjętych
zamierzeń cieszą się szczególnymi względami. Inne traktowane są nieufnie i muszą
pamiętać o wydanych im zaleceniach. Ich wyniki nie mogą w \adnym razie
przeciwstawiać się oficjalnej doktrynie. Zresztą sekta z tych samych powodów
odnosi się podejrzliwie do artysty i do naukowca: twórcy z natury rzeczy skłonni
są do zdrady, przekładając nade wszystko prawdę lub piękno.
Sekta jeszcze ostrzej atakuje religię, bo ta z większą siłą podsyca dą\ności, w
których sekta nie ma udziału, wobec których wszyscy ludzie są równi. Sekta
prześladuje Kościoły jako konkurentów, którzy przeciągają na swoją stronę dusze
wiernych i ponad granicami narodów ustanawiają wspólnoty rywalizujące ze
wspólnotą, jaką zwycięska sekta zało\yła w danym kraju. Od Kościołów sekta
domaga się, aby przynaj-
250
mniej wyrzekły się uniwersalności i sprzymierzając swoją władzę z władzą sekty
zrzeszały jedynie ludzi ju\ związanych krwią i wspólnym miejscem zamieszkania.
Sekta z natury musi przeciwstawiać się wszelkim wartościom uniwersalnym.
Istnieje ona przecie\ dzięki temu, \e powstaje przeciwko całemu światu.
Zidentyfikowawszy się z narodem, pod jednym tylko warunkiem mo\e mu przekazać
swój zapał i siłę: podburzając naród przeciwko reszcie świata. Zdobywszy władzę,
sekta od razu uto\samia się z narodem, siła narodu staje się jej siłą. Przejmuje
w spuściznie wszelkie zasoby państwa, dzieje ojczyzny oraz lud, któremu narzuca
surowa dyscyplinę, równocześnie jednak tak się z nim uto\samiając, \e niebawem
sekta wraz z narodem jak jedno ciało powstają przeciwko rodzajowi ludzkiemu,
gotowi podporządkować wszystko swoim snom o potędze. Nie dopuszcza się istnienia
\adnych innych wartości. Ktokolwiek nie myśli tylko i wyłącznie o chwale narodu,
Strona 87 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • razem.keep.pl